Reklama
 
Blog | Jan Punčochář

Na začátek

Chtěl jsem první článek na svém novém blogu pojmout jako programový dokument. Vytyčit si, o čem a proč že to budu psát. To bych ale nakonec třeba nezačal nikdy. Média přitom dnes a denně přinášejí spoustu pozoruhodných námětů k přemýšlení. Jako třeba televizní zprávy v neděli večer.

Jak se tak připravuji na červnové státnice na žurnalistice, nezbývá mi než znovu pročítat některé shrnující texty. Teď o víkendu to byla Média a společnost pedagogů FSV UK Jana Jiráka a Barbary Köpplové. Zrovna jsem dočel kapitolu o mediálních produktech, tedy o tom, co a proč média vysílají/tisknou/zpřístupňují, a pustil si tradiční večerní kolečko – nejprve Události na ČT a pak novácké Televizní noviny.

"Stuart Hall (1978) rozlišuje tři možné postoje, které uživatel (čtenář) k nabízenému preferovanému čtení (interpetaci, kterou do sdělení vkládá jeho autor) může zaujmout: Čtenář může přistoupit na dominantní pozici sdělení a nabízenou interpretaci prostě přijmout. (…) Takový čtenář věří, že na titulní straně deníku je zpráva o tom, jak významný politik navštívil dětskou nemocnici, prostě proto, že se to stalo." (str. 148)

A v Událostech – reportáž o dnešním Dni matek. Redaktorka mimo jiné informuje o novém českém rekordu. V Olomouci se s kočárky projíždělo 175 rodičů (loni to bylo 168) – info zde – a k rekordu v krátkém prostřihu gratuluje ministr vnitra Ivan Langer. Chápu, že pan poslanec-ministr má v Olomouci svoji kancelář a účast na podobných akcí patří k jeho práci. Proč ale redaktorka považovala za nutné zařadit ho do reportáže? Že by měl ministr vnitra nově na starosti vedle informatiky také péči o rodinu? Nebo teď televize veřejné služby povinně propaguje vládní politiky? A nebo byla redaktorka prostě naivně vstřícná? Nevím.

Reklama

Ale samozřejmě, Nova také nezklamala, i když je to s ní trochu složitější. Mezi seriózními médii se považuje za slušné uvádět, kdo s nějakou informací (tématem) přišel jako první – i když je to konkurent. Proti tomu ale stojí požadavek jiný, diktovaný tržními potřebami. "…ve zpravodajství tištěná i audiovizuální média zdůrazňují exkluzivitu informací (říkají tím: Vy, kteří sledujete nás, máte víc informací než ostatní)" (Jirák – Köpplová, s. 101) – jinými slovy, stačí, když budete sledovat jen nás. A teď najednou přiznejte, že jste se pro svoji zprávu, řekněme, inspirovali u konkurence. Mám na mysli jednu z prvních zpráv o zdražování zemědělské půdy. Jistě, téma poněkud posouvá to, co v poledních Otázkách otevřel Václav Moravec – ale přeci jen, stejní mluvčí, stejný obor, to jistě nebude náhoda.

Právě tyhle maličkosti mě vždycky inspirovaly. Teď mám prostor, kam si budu drobné postřehy pozorného a nedůvěřivého – i když nároživého – konzumenta médií zapisovat. A určitě bude o čem psát…